En vellykket tur til Hanseby Lübeck
Rapport fra Andrea Vaske, tysklærer ved Alværn Ungdomsskole
Klasseturen med 17 tyskelever fra Alværn Ungdomsskole gikk til Hansebyen Lübeck. I slutten av januar 2022 ble elevene mottatt av 20 elever fra Holstentor Gemeinschaftsschule.
Reiseforberedelsene begynte allerede mange måneder før selve turen, nemlig i tyskundervisningen på Nesodden. Da begynte vi å jobbe med det overordnete temaet for turen: «Hjemsted – en del av oss».
Elevene fant sine egne definisjoner med tanke på hva et «hjemsted» utgjør for dem. I tillegg skulle de vise hva de selv opplever som sitt hjemsted. Derfor lagte de film om akkurat de stedene på Nesodden som de anser som «hjemstedet» sitt. Det var da, de begynte å se annerledes på ting de ellers betraktet som gitt. Skolen er et godt eksempel for det: Plutselig ble elevene bevisst på sine direkte omgivelser, på relasjonene de har knyttet til medelevene sine samt til lærerne. De reflekterte over hva dette betyr for dem på et personlig plan. De oppdaget skolens beliggenhet og fritidsmulighetene som er knyttet til en «hjemsted-følelse». Likeså oppdaget elevene de mangfoldige idretts- og fornøyelsesmulighetene som Nesodden rår over med et mer oppmerksomt syn.
I Lübeck møtte ungene en stor skole på åttende trinn med barn fra mange forskjellige minoritetsbakgrunner. I samtalene med jevnaldrende erfarte de at mange tyske elever har mer enn bare et «hjemsted», at de ofte snakker to språk hjemme og at dette utgjør en viktig del av deres personlighet og identitet. Dette gjelder selvfølgelig også en del av de norske elevene, og dermed hadde noen av dem også en felles erfaring.
Elevene fikk i tillegg et innblikk i en nokså typisk tysk skole og opplevde vanlig undervisning i forskjellige fag. Det ga et godt grunnlag for å sammenligne undervisningsstil og -innhold til et senere tidspunkt, bl.a. da de skrev om sine observasjoner i loggbøkene sine.
Da de norske elevene presenterte filmene sine til de tyske partnerne opplevde de at de ble forstått og at interessen fra de tyske elevene var enorm. De var nysgjerrige og ville vite mer om livet i Norge! Og omvendt fikk de norske elevene mulighet til å se og oppleve de stedene som de tyske elevene valgte å vise frem i Lübeck. Det var kulturopplevelser rett fra «første hånd».
Med tanke på turens tema «hjemsted – en del av oss» var særlig besøket i det Europeiske Hansemuseet viktig. Her kunne elevene se og oppleve de mangfoldige måtene den hanseatiske kulturarven formet byen og byens historie på, og de la merke til at denne kulturarven er veldig synlig også i dag.
Besøket på Willy Brandt-huset var en øyeåpner i en litt annen forstand. Her ble spørsmålet om «hjemsted» stilt på en mye mer delikat måte. Hva betyr det hvis noen må flykte fra hjemlandet sitt? Hva tar man med seg, ikke minst i metaforisk forstand? Hva er man villig til å gjøre for sitt opprinnelige hjemsted/ -land, nettopp fordi man har denne spesielle følelsen for sitt hjemsted? Disse spørsmålene var veldig aktuelle for Brandt og de er det for mange mennesker i dag, også i elevenes umiddelbare omgivelser. Det fantastiske opplegget til Frauke Kleine Wächter på Willy Brandt-huset har bidratt til å sensibilisere elevene for slike tanker og spørsmål.
Når det gjelder turen til Hamburg så sto språklæring forsterket i fokus. Edda Lucas fra Aubiko e.V. snakket utelukkende på tysk med elevene, og elevene fikk godt strukturerte og ikke minst meningsfulle oppgaver og tekster til de enkle severdighetene og strøkene som vi skulle se på. På denne måten fikk elevene alle de klassiske grunnferdighetene innenfor språklæringen med seg. De fikk et stort språklig utbytte gjennom den konstante kontakten med tysk, både i dagligdagse situasjoner, på butikker, kaféer og ellers. Samtidig ble det mye nytt ordforråd angående alt de fikk se og oppleve. De nye ordene festet seg mye lettere enn ellers hjemme, siden alt de lærte var relevant og skulle brukes mer eller mindre med én gang.
Bortsett fra alle disse lærerike innleggene koste vi oss med bowling, opplevde en spennende kveld i et escape room midt i Lübeck og spiste en felles middag i Hamburg - alt dette takket være den finansielle støttet fra Den norsk-tyske Willy Brandt-stiftelsen.
Vi tror at vi med denne turen har satt et eksempel på at slike språkreiser knyttet til et prosjekt og til en skole i Tyskland er utrolig motiverende, spennende, lærerikt og givende for elevene, ikke minst på ungdomstrinnet. Det er via slike turer at språklæring blir meningsfull og motiverende. Likeså er det kulturelle møtet med jevnaldrende en øyeåpner. Utenfra virker kulturene mellom Norge og Tyskland kanskje nokså like. Men å oppleve en vanlig skoledag der de tyske elevene sier «Sie» til læreren og der reglene angående punktlighet og orden i klasserommet blir fulgt opp litt striktere enn i Norge, det er noe helt annet!
På vegne av elevene våre ønsker vi å takke Willy Brandt-stiftelsen for støtten! Elevene fra Alværn Ungdomsskole fikk oppleve en helt spesiell og lærerik tur til Tyskland.