Alter & Ego – en tysk-norsk workshop på universitetet i Bergen, 12.-13.12.2019
Rapport fra arrangørene (her i oversettelse)
Workshopen «Alter & Ego - Figurationen, Reflexionen und Projektionen des Alter(n)s in autofiktionalen Medien der Gegenwart» fant sted på universitetet i Bergen 12. og 13. desember 2019. Den ble arrangert av dr. Jutta Schloon fra universitetet i Bergen i samarbeid med dr. Maike Schmidt og Julia Ilgner fra Christian-Albrechts-universitetet i Kiel.
Til sammen 13 litteraturvitere fra universitetene i Kiel, Trondheim, Agder og Bergen møttes for å diskutere et aktuelt tema i samtidslitteraturen: tekster som utfordrer og overskrider grensene mellom litteratur, liv, fiksjon og fakta. Slike tekster betegnes gjerne som «autofiksjon», «fiksjonal metaselvbiografi», «ego-litteratur», «litteratur i jeg-tiden», eller «virkelighetslitteratur».
Karl Ove Knausgård regnes som en av de viktigste initiatorene til denne trenden. Med sin selvbiografiske «Min kamp» på flere bind kom han med et helt nytt konsept for en radikal jeg-litteratur. Også bøkene til Vigdis Hjorth og Thomas Espedal har utløst en grunnleggende debatt i norske kulturmedier om betydningen av det selvbiografiske i litteraturen. Knausgårds verker har fått stor oppmerksomhet også i Tyskland, hvor den føyer seg inn i en parallell selbiografisk/skjønnlitterær trend, som også forfattere som Benjamin von Stuckrad-Barre, Simon Strauss, Felicitas Hoppe, Maxim Biller, Thomas Glavinic, Sasa Stanisic og Isabelle Lehn blir forbundet med.
I dette vide og komplekse litteraturfeltet i «postfaktiske tider» rettet workshopen fokus mot forskjellige måter å fremstille alder og aldringsprosesser på. Nettopp med tanke på den økende andelen av eldre mennesker i den vest-europeiske befolkningen, er selvbiografisk litteratur et viktig medium for selvrefleksjon og alternative former for selvforståelse. Fordi alder og det å bli eldre utfordrer egoet i høy grad, og konfronterer det med forandring og egen forgjengelighet. Selvbiografisk litteratur reflekterer over «dissonansen mellom selvfremmedgjøring og selvfortolighet» (Jean Améry) som er forbundet med aldringsprosesser. Blant spørsmålene som stod sentralt i workshopen var: Hvordan fremstilles alder/aldring og ego i postmoderne og postpostmoderne litteratur? Og: er det lysten på «alter ego», det å gjenkjenne seg selv i andre, som motiverer leserne av selvbiografisk litteratur?
Deltakerne i workshopen belyste disse spørsmålene ut ifra estetiske, litteraturantropologiske, media- og fortellerteoretiske synspunkter, fra tyske og norske synsvinkler (Knausgård, Hjorth), i lys av litterære former (skjønnlitteratur, lyrikk, barne- og ungdomslitteratur), i litteraturhistoriske og epokebestemte perspektiver (gammelgermansk diktning, eksillitteratur, avantgarde, pop-litteratur), ut i fra aspekter som litterær flerspråklighet (migrasjonslitteratur) og ved å anvende forskjellige teoretiske perspektiver (bl.a. Bachtin, Griffin, narratologi, autofiksjonsteori, literary gerontology). Workshopen hadde et utpreget dialogorientert format, med god tid tid felles diskusjoner om ‚work-in-progress‘.
Målsetningen var å bygge videre på den faglige utvekslingen og nettverksbyggingen mellom tyske og norske litteraturvitere innenfor tyskfaget. Workshopen hadde også fokus på rekruttering av forskere til faget, og den skulle være et forum for deltakerne til å diskutere egen aktuell forskning innenfor autofiksjonale medier og aldersfigurasjoner.
Konseptet viste seg å være fruktbart og workshopen danner basis for et langsiktig samarbeid som både de enkelte deltakerne og institusjonene de representerer kan trekke veksler på i tiden fremover. Da tyskfaget ved norske universiteter har stadig færre aktører og en heller universell karakter, trengs det en nær vitenskapelig kontakt til tyskfaget i Tyskland og det profileringsarbeidet som bedrives der. Til gjengjeld kan germanistikkfaget i Tyskland trekke veksler på det tendensielt internasjonale og interkulturelle perspektivet som de norske forskerne har.
Som første felles prosjekt planlegger workshopdeltakerne en felles publisering av sine bidrag til workshopen, forhåpentligvis i serien „Nordeuropäische Studien zur deutschsprachigen Literatur und Kultur“ på iudicium forlag i München, hvor dr. Thorsten Päplow fra Universitetet i Agder er medutgiver.
Workshopen ble støttet med midler fra Tysk-norsk studiesenter i Kiel og Den norsk-tyske Willy Brandt-stiftelsen.
(På bildet, fra venstre mot høyre: Jing Guo (CAU Kiel), Ingvild Folkvord (NTNU, Trondheim), Margery Skagen (UiB), Caroline Nilstad (NTNU, Trondheim), Michael Grote (UiB), Thorsten Päplow (UiA) Guro Sandnes (UiB), Jutta Schloon (UiB), Simon Hansen (CAU Kiel), Torgeir Skorgen (UiB), Jens Eike Schnall (UiB)).